вторник, 23 март 2010 г.

Записки по българските администрации - 1част

Най-вероятно следващият път, когато ще си сменя личните документи ще бъде след 10 години! Защо разказвам тази история? Ами защото тя е отражение на административния ъпсурдб, които ни заобикаля. За последните 20 години никой не се опита да внесе ред в хаоса, който според мен е причина за разпада на обществото и държавата. Поради изтичане на срока на валидност на личната карта реших да я сменя. Предприех този ход преди задължителното въвеждане на документите с биометрични данни, защото смятам, че с даването им моята лична свобода ще бъде ограничена по един или друг начин. И така, с цената на един свободен ден и две снимки се отправям към районното управление. Информацията е разлепена по стените, но човек бързо се ориентира от къде да си вземе нужния формуляр (питайки хората от опашката), който надлежно да попълни. Нареждам се на гишето за подаване на заявленето. Учтива служителка го преглежда и ме пита 
-Вие през общината минахте ли? 
-Защо трябва да минавам през общината аз идвам да си сменя документите, няма да си плащам данъците?! 
-Трябва да си регистрирате постоянния адрес! 
- Но нали в личната ми карта постоянния адрес фигурира? 
- Може да го имате в картата, но в системата на общината липсва, отидете до там и се регистрирайте.
Отивам в общината, където обикалям три гишета, за да стигна до подходящото и споделям проблем си с компетентната служителка. Нейния въпрос ме кара да се хвана здраво за челото, чудейки се дали не съм изпаднал в бъдна кома – нотариалния акт носите ли си? 
-Какъв нотариален акт????? Аз искам да си сменя личната карта! Цял живот живея на адреса описан на нея, погледнете си архива и ...
- С акта донесете декларация за постоянен адрес! 
- Госпожо, не искам да ВИ обиждам, но това, което желаете от мен е някаква административна глупост! Какво правят хората без нотариален акт??
- Ами собствениците на имота попълват декларация за съгласие за предоставяне на постоянен адрес. 
Няма как отивам прибирам се и взимам нотариалния акт, попълвам декларация за постоянен адрес и се нареждам отново на опашката. 
-Ами г-не, в акта не фигурира етажа и апартамента ви?
-Ами г-жо @&*$%#@(...!!!! 
Формуляра получава номер, плащам на касата и обратно към районното, където щастлив подавам комплекта документи. Служителките явно са се сменили през обедната почивка и новата ми казва 
- Платете такса... 
Отивам, плащам и се връщам – вече съм бетон! 
- Г-не платили сте две такси, а не една. Ще трябва да се върнете да ви издадат нова бележка. - Г-жо не искам да се редя отново по никакви гишета! 
- Няма как, трябва ми нова бележка... 
Ще пропусна обикалянето на следващите две гишета и направо отивам на момента, в който въздишам облекчено в резултат на приетите вече документи. Вече имам нова лична карта.
Като се замисля, не знам дали си струва дори да коментирам случката, но със сигурност  в администрацията трябва да настъпят сериозни промени.

9 коментара:

  1. Oh my God! Толкова ги ненавиждам тези понятия като администрация и бюрокрация, че дори няма да коментирам перипетиите ти, Емо.

    ОтговорИзтриване
  2. myhappypond,

    Със сигурност знаеш, че по света не е така, нищо не пречи и у нас да бъде нормално.

    ОтговорИзтриване
  3. Направо изтръпнах, като се сетих, че към края на годината и мен ме чака същото...Че и шофьорската книжка - там ще е друга одисея със сигурност.
    И изобщо, откъде накъде някой ще ти иска нотариален акт? Той не беше ли необходим само ако ще продаваш имота? Със сигурност мога да кажа, че познавам хора, които живеят в собствени жилища, плащат им данък сгради и нямат нотариален акт за тях, а само документ за покупко-продажба. Ей сега ме хвърлихте в размисъл...

    ОтговорИзтриване
  4. Поредното доказателство ,че живеем в луда и абсурдна държава,ти направо ме разби Емо.......

    ОтговорИзтриване
  5. Черна котка,
    Аз зададох същия въпрос - от къде на къде ще ми искат нотариален акт? Отговора беше - прочетете бележките на таблото!
    И аз ги прочетох, но там нямаше цитиран закондателен член или наредба оказващ moe задължение да предоставиш нотариален акт.
    Просто някой така е решил и това се е превърнало в практика.

    Силве,

    за това съм го разделил на части имам за данъчните, общината, митниците и ....

    ОтговорИзтриване
  6. Хм, странно
    Аз скоро си сменях личната карта, заради смяна на постоянният адрес. Акта още не беше мое име и аз за да имам основание да си сменя регистрацията собственоръчно написах декларация от името на собственика за съгласие, аз да заявя този адрес за постоянен.
    ...никой не ме попита за нея или за какъвто и да е друг документ. Опитаха се да ми обяснят, че името на улицата ми не се пише така.... и в крайна сметка се съгласих, сега съм дори с грешно изписано име на улицата на ЛК...
    ...искаха ми обаче акт за раждане....нямам идея защо.
    На половинката ми пък на следващият ден /аз я бях подковал, вкл и за името на улицата/ и казали, че тази улица не съществува. Имало наредба! И този апартамент се води на друг адрес - улица която не се допира до имота, ама никак!
    Та така. Двамата имаме един адрес, ....но не личи по ЛК. И моят звучи еди коя си улица /бтв е известна/ номер 2, а нейният адрес- друга улица 36...
    Яко е.

    А иначе не може на същото място да си смениш книжката, а трябвало в кат. И понеже сменям адресна регистрация, първо трябвало някаква проверка /евентуално - не съм сигурен, щото според мен има един кат само в града/ 30 дена, после чак книжка да заявя.
    ...отсвирих я и сега карам...може би без валидна книжка. Два пъти ме спираха последните 5 месеца, на никой не му направи впечатление - гледаха за 20-толевки. Ще се правя на луд засега.

    ОтговорИзтриване
  7. Донякъде съм съгласна да се права подобна справка с нотариален акт, понеже до сега всеки можеше да се регистрира, където му скимне. Така, в един момент циганинът от строежа може да реши, че иска да живее у вас, отива и си вади документи без никой да провери къде аджеба живее реално. Но за целта трябваше да са създали единна компютърна система, където всички тези данни да са въведени и служителката от МВР и тази от Общината да могат да си правят справки сами само с няколко цъкания на компютъра, вместо да разкарват хората от една институция в друга и да им губят времето.

    ОтговорИзтриване
  8. Връзка между общината и мвр има, но няма данни. Иначе истината е в единна база данни, ама всяко учреждение у нас има различни разработчици на софтуер и като решат да свържат софта работата се прецаква.

    ОтговорИзтриване
  9. Толкова е просто, че чак да те хване яд, че не можем да го направим. Според мен е ясно изразен един специфичен ефект : всяко ведомство е създало особен усложнен ред, за да привлече повече бюджет.Така се създава фалшива необходимост от много служби, службици, архиви и т.н. Никой няма реален интерес да разбута тези закостенели ведомстваи да създаде опростена държавна администрация, която да обслужва реално гражданите, а не да ги затруднява и обира.

    ОтговорИзтриване