С този въпрос си легнах вчера, а
днес разрових. Според премиера не сме в състояние да намалим акциза, защото има
ограничение от минимална ставка на горивата, валидна на територията на ЕС. Да,
това е така. И е подробно описано в Директива 2003/96/EО на Съвета от 27 октомври 2003
година, чл.4,5,8,9,10,14,15,28.
Но като един надежден скептик
реших, че въпреки това, винаги може да се стигне до определен резултат, стига
да има желание от съответната страна. И така, отворих EXCISE
DUTY TABLES Part II – Energy products and Electricity, където са описани
акцизните стоки и минималният акциз, под който държавите не бива да ги облагат.
Естествено
ставката за акциз върху петролните продукти използвана у нас е на прага на
минимума, или ако трябва да сме съвсем точни с 4,02 евро над границата от 359
веро/1000л.
В интерес на истината реших, че ние сме на
последно място в ЕС по размер на налога.
Оказа се, че греша. Ставката в Кипър е равна на минимума-359
евро/1000л., (стандарта там е висок), а цената на горивата е малко над 1 евро.
Пресметнах,
че ако и ние минем на минималната ставка за ЕС, намалението на цената за
крайният потребител може да достигне 0,04 евро/10 л. Не е много, но все пак е нещо.
Решение за
намаляване на акциза, би показало елементарна загриженост към хората от страна
на правителството. Но вместо това то започна да сключва неясни споразумения с
производителя и вносителите на горива. Хората заподозряха пазара в картелно
споразумение, при това съвсем основателно.
Необяснимо
остана за мен как така в Австрия продават горивото на цена между 1,41-1,58
евро, при положение, че акциза им е минимум с 119 евро/1000л. по-висок и
максимум - с 152 евро/1000 л. , ДДС им, е като нашето 20% и нямат излаз на море ,
където да разтоварват танкери? В Германия ставката за акциз, в зависимост от
вида на горивото е от 654,50 евро/1000л. до 669,80евро/1000л. и ДДС 19%.
:) Според мен, „тайната“ е в признатите разходи и формирането на печалбата тук и „там“. Там също могат да го направят -не са по-глупави, но законодателят - по една или друга причина, не им позволява. Тук номерът минава, защото три са свещените крави, които издържат полителита: производството на електроенергия, горивата и тютюневата промишленост. Разбира се, без „биковете“ от „тъмната“ страна на икономиката...
ОтговорИзтриване:) Да, така е. Горивата са ясни, вносителите на цигари ги прецакаха с контрабанден внос, а за ел. енергията скоро ще пиша:)
ОтговорИзтриване