понеделник, 28 ноември 2011 г.

По пистата


Една от разликите между комунизма и капитализма, беше че първата система работеше планово. За една петилетка трябваше да се произведе двойно повече и по този начин се отчиташе ръст. Капитализма беше издигнал в култ свободното предприемачество и възможността всеки да произвежда и продава. Комунизма изключваше свободната инициатива. Това бяха част от идеологическите „разлики“ между двете системи. Сега ще спомена приликите. Няма система която да не работи по някакъв план. Няма система, която да работи ефективно, ако  индивида не е заинтересован (под някаква форма) от крайния резултат. Днес мога да кажа едно - глобализацията убива предприемачеството, а планирането задминава две-три петилетки. За да съм максимално искрен, ще отбележа, че последното е меродавно, когато пазарите вървят нагоре.
До преди пет години не съм си представял, че ще стигна до следната констатация: капитализма е двойно по неефективен! За първи път се замислих преди много време, но наскоро, след разговор с един от бившите директори на БГ Балкан затвърдих това усещане. Човека има доста голям опит в областта на транспорта и мисля, че си заслужава да пресъздам част от разговора, като не се ангажирам с достоверността на данните, защото не съм сигурен дали те могат да бъдат реално проверени, но мисля, че има върху какво да се замислим.
От 1982 до 1987 в БГА работят около 13 000 човека*, в т.ч. всички дружества, които до 1997 се отделят като самостоятелни юридически лица. До този момент дружеството е на ръба на оцеляването, независимо от големия трафик на карго и пътници, генериран по линия на СИВ и „братските“ социалистически страни. Проблемите на авиокомпанията идват по четири основни направления:
-          Първо заради големия брой безсмислени партийни назначения, в т.ч. и такива от страна разузнаване, вътрешно министерство и т.н.
-          Второ, множество безотчетни  пътувания и привилегии на държавния апарат.
-          Трето, до натрупването на значителни загуби, липсва пазарен механизъм, за определяне на цената на билетите. 
-          Четвърто, кражби от страна на служителите в компанията.
Толкова за комунизма. Няма да навлизам в темата за типичните „демократични“ практики, чрез които всяко правителство в последните 22 години ощетява фирмата, не това е темата. Смятам да спра с разказа до тук. Ще споделя само изводите до които стигам:
30 години по късно и 15 след фалита на предприятието, в него работят около 20 000** души. Повечето летища са отделни дружества и някой централизирани през комунизма длъжности се дублират в новите структури. А трафика на компанията е почти същият. Тук най-вероятно ще бъда упрекнат, че не отчитам увеличения брой туристи, които посещават страната през последните 10 години. Напротив! Отчитам го, но този трафик не е на БГА Балкан. Той е на няколко компании извършващи чартърни полети.  
Независимо от „смяната“  на системата, назначенията пак са политически, кадрово необосновани и неефективни. Зад всяко политическо или роднинско назначение, стои друго такова, което трябва да върши работата на парашутистите. Ще дам пример с РВД. Щата там е толкова раздут, че сигурно зад всеки диспечер стои по един чистач, администратор или счетоводител. Подобно е състоянието и в другите структури на бившата авиокомпания. Резултата? Относително високи общи разходи за ФРЗ, ниска ефективност на персонала, раздут щат и стремеж на служителите към корупционни сделки чрез обществени поръчки.
Все по-често се случват грешки, породени от некомпетентност, което е характерно за парашутните назначения. Цецка и компания не излетяха за Индия! Това е един пресен случай, за който се вдигна много шум, и е показателен за организираният хаос, който цари там.  Открит ли е виновника? Наказан и е? Аз поне не съм чул. Няма как  да накажеш някой, който си назначил да дреме във ВИП-а. Все пак там са назначени роднина – милиционер-роднина…
Но както и да е, темата е друга. Моят „извод“ за „пазарната“ ефективност се крепи на идеята, че за една и съща работа (там където автоматизацията не е навлязла) сега са ангажирани почти двойно повече хора всравнение с преди. Това, разбира се има своята цена, която обществото под една или друга форма плаща. Така е с повечето неща у нас. За това не бива да се чудим, защо храната, лекарствата и услугите са на двойна цена в сравнение с останалите страни от ЕС.  

*цифрата е приблизителна
**цифрата е приблизителна

3 коментара:

  1. Примерът с "Балкан" е неудачен. Както и с цялата българска "икономика" между впрочем, която се движи от същите партийни "другари", както и преди.

    "Балкан" беше целенасочено източван, както и "Кремиковци", както БДЖ и много други предприятия.

    >"Отчитам го, но този трафик не е на БГА Балкан. Той е на няколко компании извършващи чартърни полети. "

    А, така. Както фирмите, които стояха на входа и изхода на Кремиковци. Един и същ модел.

    Всъщност в България свободна конкуренция и капитализъм няма. От социализма директно скочихме в империализма, където всичко е картелирано и интересите са разпределени и конкуренция не се допуска.

    ОтговорИзтриване
  2. Съласен съм, че примерите са неудачни, но всичките са такива. Умишлено не съм засегнал темата с изтчването, защото тя е безкрайна.
    А капитализма и глбализма са без бъдеще у нас. Имаме си императорчета по окръзи и паланки, абе ти го каза най-добре :
    добре дошли в ...

    ОтговорИзтриване
  3. съжалявам за граматичните грешки, нО О-то ми се губи от време на време:(

    ОтговорИзтриване