сряда, 23 юни 2010 г.

Фидосорнизъм


Винаги съм проявявал интерес към законодателството, особено в неговия ранен етап, когато идейте биват нахвърляни от политиците, а мозъчетата на експертите сътворяват текстче, което максимално да отговаря на поставените "високи" цели. Моето любопитство ми донесе известен опит и смея да заявя, че през последната година забелязвам една натрапчива и много показателна тенденция. За какво става въпрос? Както на всички вас, така и на мен ми направи ми впечатление, че текстовете на новите законопроекти, които не касаят общностното законодателство, а националното, са изцяло лобистки или политически удобни. Например: 
1.      Въвеждането на т.н. интерфейс

2.      Разрешаване засаждането на ГМО

3.      Забрана за демонстрация в района на парламента и МС и др.



Нямам намерение да утежнявам текста с чл. ал. и др. подобни, защото за разясняването на всеки един ще ми е необходим отделен пост. Въпроса е в тенденцията, а тя е насочена изключително към авторитаризъм. Предстои да бъдат приети другата седмица промени в закона за акцизите. Част от мотивите на кабинета, за гласуваните промени гласят:

Отмяна на срока за реализиране на налични акцизни стоки, облепени с бандерол, закупен по отменената акцизна ставка, при влизане в сила на нови акцизни ставки. Във връзка с това се предлага и отмяна на условията за възстановяване на платен акциз за цигарите, които не са реализирани на пазара в законовоустановения срок. Този процес създава редица административни затруднения за митническата администрация, както и конфликти с представителите на бизнеса. С последните изменения и допълнения на ЗАДС бе отменено задължението за заплащане на акциз при изтичането на 60-дневния срок от получаване на бандеролите за стоки, за които акцизът не е станал дължим на друго основание. Във връзка с това се прие изцяло нов механизъм за заявяване на бандеролите на базата на средномесечното количество на освободените за потребление акцизни стоки, като по този начин ще се контролира този процес. С оглед на това отпада необходимостта от определяне на срокове за реализация на акцизните стоки, когато има промяна в акцизната ставка или на образеца на бандерол.

Митническата администрация не може да се справи, както с въстановяването на акциз, така със неговата събираемост (15% по ниска в сравнение с 2009).

До какво води пoредният ъпсурд? Ами, спорeд последните изказвания на Дянков до намаляване на акцизите. А ще поевтинеят ли цигарите? Да, ама не съвсем. Резонния въпрос е защо? А отговора е, защото никой няма да хвърли безвъзмезно цигари за няколко милиона в пещите на Кремиковци, просто ще си го калкулират в цената на продадените! Така че пушачи дерзайте, Дянков пак мисли за вашето здраве- евтини цигари на пазара! Друг е въпроса, защо въобще акцизите бяха вдигнати. В крайна сметка това е едно неправилно политическо решение, целящо „увеличение” в приходната част на бюджета.


Друга законодателна идея, обслужваща политически цели, беше изказана тази седмица от Фидосова. Страхът от критика, тласка управляващите към непопулярни действия, целящи запазването на политическото им присъствие. Някой ще кажат, ние този филм сме го гледали,той е с ниско бюджетно качество и изтъркан сценарий. Да! Филма е черно-бял, и много прилича на римейк на Фермата по Оруел. Лично аз смятам, че Фидосова ще се откаже от безумната си идея, просто защото контрол върху интернет не може да има във вида , в който тя го желае.

Връщам се на законодателните промени, касаещи кризата. Ще посоча предприети те промени от съседна Румъния. От следващият месец в северната ни съседка влизат в сила кратко срочни (до края на 2011г.) промени в закона за ДДС, а именно – заплащане на ДДС-за всички стоки влизащи в страната (общностни и необщностни) в митницата към момента на вноса. Промените нарушават общностното законодатество за свободно движение на стоки и товари, но гарантират 100% събираемост на акциз и ДДС. По този начин се спира контрабандата , a финансовото и вътрешното министерство няма да могат да си прехвърлят топката. Освен, че ще гарантират свеж паричен приход в бюджета, румънците ще намалят нерегламентираният внос до едно задоволително за страната ниво. Тук искам да отбележа, че бюджетния дефицит, както при тях така и у нас, не е в резултат eдинствено на намаленото потребление. Колкото и стряскащо да звучи контрабандата не се ограничава единствено до горива, цигари и алкохол. У нас например, 80% от доставкитe на стоки от ЕС от първа необходимост (захар, сол, сухо мляко, мазнини, плодове и зеленчуци) не се регистрира съгласно закона за вътреобщностните доставки. С две думи фирмите не плащат ДДС на държавата и продават стоките на цени, които са минимум 20% по ниски от цените на фирмите деклариращи подобни доставки.  Ако това не се промени скоро, ще заемем отново приза за най-корумпирана страна в ЕС.

В заключение ще попитам, какво пречи у нас да се предприемат подобни – адекватни (антикризисни) промени, вместо управляващите да се чудят как да затворят (чрез елементарен Фидосорнизъм) устата на народното недоволство?


Няма коментари:

Публикуване на коментар