четвъртък, 6 август 2009 г.

Ваньо или Танов ?

Признавам си, че от известно време финансовото министерство ми е слабост. Чета, че Ваньо Танев е новият шеф на митниците, както се казва лошо няма-успех! Посланието на Бате Бойко е следното: с далаверите до тук или поне така ни се иска да вярваме. Но лозето не ще молитва иска мотика, ще добавя трябва да знаеш и от кой край да я хванеш. Всъщност посланието е друго, но за това друг път. Сигурен съм, че като добър професионалист Ваньо Танев е имал своите успехи в ГДБОП, но в митниците ред никой не успя да сложи 20 години-факт!
Не мога да не се сдържа и да не изкажа мнението си, което и други споделят, а то е, че за директор е необходим мениджър с опит, здрава ръка и най-вече ОГРОМНИ познания в материята! Дано да греша, но човек като Танев си струва, да бъде сложен като ръководител на инспектората, дори може да му се разширят правомощията.
Тук искам да наблегна на нщо, за което се каня да пиша отдавна, а именно увеличаващата се пропаст в приемствеността или за липсата на такава. Всъщност трябва да тръгнем малко по назад във времето и да видим какво се случи с тази толкова важна българска институция през годините.
През годините на социалистическата власт, митничаря си беше полицай-на пост. Освен проверка на преминаващите камиони, той даваше рапорт на съответните служби за пътя на контролираните стоки изпращач-транспортна фирма-получател, и най-вече трафика от и за Турция. Държавата поощряваше международната контрабанда и дори изкарваше дивидент от нея. Но всичко това беше строго контролирано, разбира се, както още от онези времена знаем дънките Левис са си 100 долара.
В годините на прехода, всяка нова власт решава да смени ключовите ръководни постове. Това разбира се автоматично означаваше уволнение за изявените предишни и политически назначени служители на по ниско ниво. Професията стана престижна и служителя с 300 лв. заплата си подсигурява завиден жизнен стандарт и това не убягва от погледа на неговите ръководители. Те въвеждат схемата редичка - да! същото като на строежа, но вместо тухли си подават пари, с които не се строи нищо държавно.

С две думи нищо ново под слънцето. Просто в момента държавата не контролира нищо, а каналите и стоките са си същите! Само дето от време на време подменят персонала.

Няма да навлизам в подробности, искам само да се фокусирам върху процесите и проблемите на АМ:
1. Липса на кадрови подбор! Има конкурс, но не е много ясно защо голяма част от победителите в него са или бившия квартален или свързани лица.
2. Липса на качествено обучение и семинари за новостите в Европейските регламенти.
3. Липса на специалисти-тъкмо някой е научил спецификата на определен митнически режим и идва време за уволнение.
4. Липса на мотивация на персонала-срещу 500 лв./месец, какво очаквате да гони лошите?
5. Липса на диалог с бизнеса.
6. Най-вече липса на професионална приемственост – метода на самообучението там е издигнат в култ!
Лично аз отчитам липсата на професионална приемственост, като проблем в цялата държава, което говори, че проблемите на Агенция Митници са абсолютно валидни за НАП, ДАЙ, КАТ и т.н. ...

Уважаеми управляващи, ако наистина търсите държавност първо трябва инвестирате в нея, при това дългосрочно! Не може 20 години от университетите да излизат инженери, който не знаят какво е редуктор, не може счетоводителя да стане застраховател или полицая доктор, просто няма как (освен с горните изключения разбира се)!
Накрая искам да завърша с думите: държавността е призвание, което прието присърце отеква в следващите поколения, а те (следващите) са най-добрият съдник на нашите действия, но за съжаление не могат да ги променят!

Няма коментари:

Публикуване на коментар